VGSO congres 2016

Het tweede VGSO congres, ‘Toetsing en Feedback’ vond plaats in Leuven op 5 november 2016.

Als student word je dagelijks geconfronteerd met toetsing en feedback – of net onvoldoende. Nieuwe toetsingsvormen worden frequenter geïmplementeerd in onze opleiding, zeker na de hervormingen van verscheidene curricula.
Als studenten en studentenvertegenwoordigers is het interessant om kritisch te staan tegenover deze nieuwe vormen, en vooral om te bekijken hoe deze onze leerervaring en kennis beïnvloeden.

Het tweede luik, feedback, vertoont sterke verschillen over de verschillende Vlaamse faculteiten heen. Vaak wordt door studenten een beduidend gebrek hieraan ervaren. De grote aantallen studenten in een fase vormen een reële belemmering voor het correct verlopen van deze terugkoppeling.
Verder zal feedback ook aan bod moeten komen in het beroepsleven. Vroeger werd de arts eerder gezien als een autoritair figuur, nu staat de rol als samenwerker en ‘student voor het leven’ meer centraal. De relatie met de opleider, de collega’s en eveneens de patiënten verandert. Hoe moeten wij hiermee omgaan? Hoe halen wij het beste uit de feedback die we krijgen om onze rol als medisch deskundige nog beter te vervullen?

« 1 van 2 »